Yurtdışına Çıkış Yasağı
İhtiyati Tahakkuk sadece Vergi Usul Kanunu kapsamına giren vergi, resim ve harçlardan bir kısmı için uygulanacağı öngörülen ihtiyatı tahakkuk, mükelleflerin henüz tahakkuk etmemiş borçlarının, tarh, tebliğ ve itiraz yollarından geçmeden ve dolayısıyla normal tahakkuk yollarını izlemeden yapılan tahakkuk işlemini ifade eder. İhtiyati tahakkuk kamu alacağını koruma amacına yönelik bir izlemedir. Kesin bir borç doğurmaz. Ancak, ihtiyati haciz ile birlikte uygulandığı takdirde işlerlik ve etkinlik kazanır.
Aslında, mükellefin kaçmış olması, kaçma ihtimalinin olması, mallarını kaçırması ve hileli yollara başvurma ihtimalinin olması veyahut kamu alacağının tahsili için hakkında takibe başlanan borçlunun borcun tahsiline engel olabilmek maksadıyla mallarının tamamını ya da bir kısmını elden çıkarması, gizlemesi, muvazaalı olarak başkalarına devretmesi hallerinde uygulanması gereken bir önlemdir.
Ancak, kanundaki ifade zafiyetinden dolayı, vergi ziyaı uygulanabilecek her durumda uygulanabilecek bir yöntem haline dönüşmüştür. Uygulamada şu an az başvurulan bir yöntemdir.
Tutar (TL) |
|
1- Sermaye şirketleri |
28.000 TL |
2- Sermaye şirketi dışında kalan birinci sınıf tüccarlar ve serbest meslek erbabı |
14.000 TL |
3 - İkinci sınıf tüccarlar |
7.000 TL |
4- Yukarıdakiler dışında kalıp beyanname usulüyle gelir vergisine tabi olanlar |
5.000 TL |
5- Kazancı basit usulde tespit edilenler |
3.200 TL |
6- Gelir vergisinden muaf esnaf |
2.100 TL |
2. DERECE USULSÜZLÜKLER |
|
1- Sermaye şirketleri |
14.000 TL |
2- Sermaye şirketi dışında kalan birinci sınıf tüccarlar ve serbest meslek erbabı |
7.000 TL |
3 - İkinci sınıf tüccarlar |
5.000 TL |
4- Yukarıdakiler dışında kalıp beyanname usulüyle gelir vergisine tabi olanlar |
3.200 TL |
5- Kazancı basit usulde tespit edilenler |
2.100 TL |
6- Gelir vergisinden muaf esnaf |
1.400 TL |
Fatura ve benzeri evrak verilmemesi ve alınmaması ile diğer şekil ve usul hükümlerine uyulmaması |
|
1- Elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekenler de dahil olmak üzere fatura, gider pusulası, müstahsil makbuzu, serbest meslek makbuzu verilmemesi, alınmaması, bu belgelerde gerçek meblağdan farklı meblağlara yer verilmesi, bu belgelerin elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekirken kağıt olarak düzenlenmesi, bu belgelerin hiç düzenlenmemiş sayılması |
14.000 TL 14.000.000 TL |
Kanuna bağlı 2 sayılı cetvel | Asgari |
2. Tespit 3. Tespit 4. Tespit 5. Tespit 6. ve Sonraki Tespitler |
28.000 TL 43.000 TL 57.000 TL 70.000 TL 140.000 TL |
2- Elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekenler de dahil olmak üzere perakende satış fişi, ödeme kaydedici cihaz fişi, giriş ve yolcu taşıma bileti, sevk irsaliyesi, taşıma irsaliyesi, yolcu listesi, günlük müşteri listesi ile Maliye Bakanlığınca düzenleme zorunluluğu getirilen belgelerin düzenlenmemesi, kullanılmaması veya bulundurulmaması, aslı ile öreğinde farklı meblağlara yer verilmesi, gerçeğe aykırı olarak düzenlenmesi, elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekirken kağıt olarak düzenlenmesi, hiç düzenlenmemiş sayılması 1. Tespit - Her bir belge nev’ine ilişkin olarak her bir tespit için toplam ceza - Her bir belge nev’ine ilişkin bir takvim yılı içinde kesilecek toplam ceza |
14.000 TL 1.400.000 TL 14.000.000 TL |
Kanuna bağlı 2 sayılı cetvel |
|
2. Tespit 3. Tespit 4. Tespit 5. Tespit 6. ve Sonraki Tespitler |
28.000 TL 43.000 TL 57.000 TL 70.000 TL 140.000 TL |
3- 232 nci maddenin birinci fıkrasının 1 ila 5 numaralı bentlerinde sayılanlar dışında kalan kişilerin fatura, gider pusulası, müstahsil makbuzu, serbest meslek makbuzu, perakende satış fişi, ödeme kaydedici cihaz fişi ve giriş ve yolcu taşıma biletlerini almaması - Bir takvim yılı içinde kesilecek toplam ceza |
7.000 TL 70.000 TL |
4- Hazine ve Maliye Bakanlığınca tutulma ve günü gününe kayıt edilme mecburiyeti getirilen defterlerin; bulundurulmaması, günü gününe kayıt yapılmaması, yetkililere ibraz edilmemesi ile levha bulundurma ve asma mecburiyetine uyulmaması |
2.400 TL |
6- Belirlenen muhasebe standartlarına, tek düzen hesap planına ve mali tablolara ilişkin usul ve esaslar ile muhasebeye yönelik bilgisayar programlarının üretilmesine ilişkin kural ve standartlara uymayanlara |
90.000 TL |
7- Kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerce yapılacak işlemlerde kullanılma zorunluluğu getirilen vergi numarasını kullanmaksızın işlem yapanlara | 2.800 TL |
8- Belge basımı ile ilgili bildirim görevini tamamen veya kısmen yerine getirmeyen matbaa işletmecilerine Bu bent uyarınca bir takvim yılı içinde kesilecek toplam özel usulsüzlük cezası |
9.400 TL 1.800.000 TL |
9- 4358 sayılı Kanun uyarınca vergi kimlik numarası kullanma zorunluluğu getirilen kuruluşlardan yaptıkları işlemlere ilişkin bildirimleri, belirlenen standartlarda ve zamanda yerine getirmeyenlere | 12.000 TL |
10-127 nci maddenin (d) bendi uyarınca Maliye Bakanlığının özel işaretli görevlisinin ikazına rağmen durmayan aracın sahibi adına | 21.000 TL |
11- Tasdik raporu ibraz şartı getirilen mükellef adına Alt Sınır Üst Sınır |
330.000 TL 3.300.000 TL |
|
|
Her bir kağıt için kesilecek özel usulsüzlük cezası |
57 TL |
Bilgi vermekten çekinenler ile 107/A, 152/A, 153/A, mükerrer 242,256, 257, mükerrer 257 nci madde ve Gelir Vergisi Kanununun 98/A maddesi hükmüne uymayanlar için ceza |
|
- 86, 148, 149, 150, mükerrer 242, 256 ve 257 nci maddelerde yer alan zorunluluklar ile mükerrer 257 nci maddesi ve Gelir Vergisi Kanununun 98/A maddesi uyarınca getirilen zorunluluklara uymayanlar | |
1- Birinci sınıf tüccarlar ile serbest meslek erbabı hakkında | 28.000 TL |
2- İkinci sınıf tüccarlar, defter tutan çiftçiler ile kazancı basit usulde tespit edilenler hakkında |
14.000 TL |
3- Yukarıdaki bentlerde yazılı bulunanlar dışında kalanlar hakkında | 7.000 TL |
107/A maddesi uyarınca getirilen zorunluluklara uymayanlar | |
1- Birinci sınıf tüccarlar ile serbest meslek erbabı hakkında | 9.900 TL |
2- İkinci sınıf tüccarlar, defter tutan çiftçiler ile kazancı basit usulde tespit edilenler hakkında | 4.800 TL |
3- Yukarıdaki bentlerde yazılı bulunanlar dışında kalanlar hakkında |
2.500 TL |
Mükerrer 257 nci maddenin birinci fıkrasının (7) numaralı bendi uyarınca getirilen zorunluluklara uymayanlara her bir bildirim için (üst sınır) | 14.000.000 TL |
Mükerrer 257 nci maddenin birinci fıkrasının (8) ve (10) numaralı bentleri uyarınca getirilen zorunluluklara uymayanlara (üst sınır) |
14.000.000 TL |
Tahsilat ve ödemelerini banka, benzeri finans kurumları veya posta idarelerince düzenlenen belgelerle tevsik etme zorunluluğuna uymayanlara bir takvim yılı içinde kesilecek toplam özel usulsüzlük cezası | 28.000.000 TL |
Mal teslimi veya hizmet ifalarına ilişkin tahsilatların, banka ve benzeri finans kuramları, ödeme kuruluşları veya Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi aracılığıyla başkalarının adı ve/veya hesabı kullanılarak yapılması durumunda, bir takvim yılı içinde kesilecek toplam özel usulsüzlük cezası | 28.000.000 TL |
Kredi kartı, banka kartı, ön ödemeli kart, karekod, elektronik cüzdan ve benzeri ödeme araçları kullanılmak suretiyle gerçekleştirilen tahsilatların, kendi mükellefiyeti adına kayıtlı olmayan ödeme sistemleri veya cihazları aracılığıyla yapılması durumunda bir takvim yılı içinde kesilecek toplam özel usulsüzlük cezası | 28.000.000 TL |
Maddenin onikinci fıkrası uyarınca bir takvim yılı içinde kesilecek özel usulsüzlük cezası | 28.000.000 TL |
İzaha davet | |
Kullanılan sahte veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge tutarı | 700.000 TL |
Uzlaşma limitleri | |
Tarhiyat sonrası uzlaşmaya konu edilebilecek usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarında sınır | 33.000 TL üzeri |
376 ncı maddedeki indirim oranının %50 artırımlı uygulanacağı usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarında sınır | 33.000 TL ve altı |
Tarhiyat öncesi uzlaşma limiti | |
Tarhiyat öncesi uzlaşmaya konu edilebilecek usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarında sınır | 33.000 TL üzeri |
Katılma payı tutarı | 0,35 |
2025 YILI,
30 Aralık 2024 tarihli ve 32768 (2. Mükerrer) sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 577 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile 1 Ocak 2025 tarihinden itibaren VUK kapsamında uygulanacak çeşitli had ve tutarlar ile cezalar yeniden belirlenmiştir.
Buna göre 2025 yılında bazı cezalar ile had ve tutarlar aşağıdaki gibi belirlenmiştir:
MADDE NO |
KONUSU |
2025 Yılında Uygulanacak Tutar (TL) |
MADDE 104 |
İlanın şekli |
|
1- İlanın vergi dairesinde yapılması |
24000 |
|
3- İlanın; |
||
- Vergi dairesinin bulunduğu yerde yayımlanan bir veya daha fazla gazetede ve bir internet haber sitesinde yapılması |
24.000-2.400.000 |
|
- Türkiye genelinde yayımlanan gazetelerden birinde ve bir internet haber sitesinde ayrıca yapılması |
2.400.000 ve üzeri |
|
4- İlanın; |
24.000 |
|
- Hazine ve Maliye Bakanlığına bağlı vergi daireleri açısından Gelir İdaresi Başkanlığının, diğerleri için ilgili idarenin resmi internet sitesinde ayrıca duyurulması |
||
MÜKERRER MADDE 115 |
Tahakkuktan vazgeçme |
280 |
MADDE 153/A |
Teminat tutarı |
|
Alt sınır |
990.000 |
|
Üst sınır |
14.000.000 |
|
MADDE 177 |
Bilanço hesabı esasına göre defter tutma hadleri |
|
1-Yıllık; |
|
|
- Alış tutarı |
2.000.000 |
|
- Satış tutarı |
2.800.000 |
|
2- Yıllık gayrisafı iş hasılatı |
990.000 |
|
3- İş hasılatının beş katı ile yıllık satış tutarının toplamı |
2.000.000 |
|
MADDE 232 |
Fatura kullanma mecburiyeti |
9.900 |
MADDE 252 |
Muhtarların karne tasdikinde aldığı harç |
28 |
MÜKERRER |
Teminat tutarı |
|
MADDE 257 |
||
8-5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu ve 5307 sayılı Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Kanunu ve Elektrik Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun kapsamında lisansa tabi faaliyetlerde bulunanlar ile bu madde uyarınca bandrol, pul, barkod, hologram, kupür, damga, sembol gibi özel etiket ve işaretleri kullanma zorunluluğu getirilen ürünleri imal veya ithal edenlerden; |
|
|
-Yeni işe başlayanlar |
63.000.000 |
|
- Faaliyeti devam edenler |
630.000.000 |
|
10- 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununda tanımlı bulunan motorlu araç ticareti yapanlar |
140.000.000 |
|
MADDE 313 |
Doğrudan gider yazılacak demirbaş ve peştemallıklar |
9.900 |
MADDE 323 |
Şüpheli alacak tutarı |
20.000 |
MADDE NO |
KONUSU |
2025 Yılında Uygulanacak Tutar (TL) |
MADDE 343 |
En az ceza haddi |
|
- Damga vergisinde |
120 |
|
- Diğer vergilerde |
240 |
|
MADDE 352 |
Usulsüzlük dereceleri ve cezalan (Kanuna bağlı 1 sayıh cetvel) |
|
I inci derece usulsüzlükler |
||
1- Sermaye şirketleri |
28.000 |
|
2- Sermaye şirketi dışında kalan birinci sınıf tüccarlar ve serbest meslek erbabı |
14.000 |
|
3- İkinci sınıf tüccarlar |
7.000 |
|
4- Yukarıdakiler dışında kalıp beyanname usulüyle gelir vergisine tabi olanlar |
5.000 |
|
5- Kazancı basit usulde tespit edilenler |
3.200 |
|
6- Gelir vergisinden muaf esnaf |
2.100 |
|
II nci derece usulsüzlükler |
||
1- Sermaye şirketleri |
14.000 |
|
2- Sermaye şirketi dışında kalan birinci sınıf tüccarlar ve serbest meslek erbabı |
7.000 |
|
3- İkinci sınıf tüccarlar |
5.000 |
|
4- Yukarıdakiler dışında kalıp beyanname usulüyle gelir vergisine tabi olanlar |
3.200 |
|
5- Kazancı basit usulde tespit edilenler |
2.100 |
|
6- Gelir vergisinden muaf esnaf |
1.400 |
|
MADDE 353 |
Fatura ve benzeri evrak verilmemesi ve alınmaması ile diğer şekil ve usul hükümlerine uyulmaması |
|
1- Elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekenler de dâhil olmak üzere fatura, gider pusulası, müstahsil makbuzu, serbest meslek makbuzunun verilmemesi, alınmaması, bu belgelerde gerçek meblağdan farklı meblağlara yer verilmesi, bu belgelerin elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekirken kâğıt olarak düzenlenmesi, bu belgelerin hiç düzenlenmemiş sayılması |
||
1. Tespit |
14.000 |
|
Bir takvim yılı içinde her bir belge nevine ilişkin olarak kesilecek toplam ceza |
14.000.000 |
|
Kanuna bağlı 2 sayılı cetvel |
Asgari |
|
2. Tespit |
28.000 |
|
3. Tespit |
43.000 |
|
4. Tespit |
57.000 |
|
5. Tespit |
70.000 |
|
6. ve Sonraki Tespitler |
140.000 |
|
MADDE NO |
KONUSU |
2025 Yılında | |
Uygulanacak Tutar (TL) |
||
2- Elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekenler de dâhil olmak üzere perakende satış fişi, ödeme kaydedici cihaz fişi, giriş ve yolcu taşıma bileti, sevk irsaliyesi, taşıma irsaliyesi, yolcu listesi, günlük müşteri listesi ile Hazine ve Maliye Bakanlığınca düzenleme zorunluluğu getirilen belgelerin düzenlenmemesi, kullanılmaması, bulundurulmaması, aslı ile örneğinde farklı meblağlara yer verilmesi, gerçeğe aykırı olarak düzenlenmesi, elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekirken kâğıt olarak düzenlenmesi, hiç düzenlenmemiş sayılması |
||
1. Tespit |
14.000 |
|
- Her bir belge nevine ilişkin olarak her bir tespit için toplam ceza |
1.400.000 |
|
- Her bir belge nevine ilişkin bir takvim yılı içinde kesilecek toplam ceza |
14.000.000 |
|
Kanuna bağlı 2 sayılı cetvel |
||
2. Tespit |
28.000 |
|
3. Tespit |
43.000 |
|
4. Tespit |
57.000 |
|
5. Tespit |
70.000 |
|
6. ve Sonraki Tespitler |
140.000 |
|
3- 232 nci maddenin birinci fıkrasının 1 ila 5 numaralı bentlerinde sayılanlar dışında kalan kişilerin fatura, gider pusulası, müstahsil makbuzu, serbest meslek makbuzu, perakende satış fişi, ödeme kaydedici cihaz fişi ve giriş ve yolcu taşıma biletlerini almaması |
7.000 |
|
- Bir takvim yılı içinde kesilecek toplam ceza |
70.000 |
|
4- Hazine ve Maliye Bakanlığınca tutulma ve günü gününe kayıt edilme mecburiyeti getirilen defterlerin; bulundurulmaması, günü gününe kayıt yapılmaması, yetkililere ibraz edilmemesi ile levha bulundurma ve asma mecburiyetine uyulmaması |
2.400 |
|
6- Belirlenen muhasebe standartlarına, tek düzen hesap planına ve mali tablolara ilişkin usul ve esaslar ile muhasebeye yönelik bilgisayar programlarının üretilmesine ilişkin kural ve standartlara uymayanlara |
90.000 |
|
7- Kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerce yapılacak işlemlerde kullanılma zorunluluğu getirilen vergi numarasını kullanmaksızın işlem yapanlara |
2.800 |
|
8- Belge basımı ile ilgili bildirim görevini belirlenen sürede yerine getirmeyen ya da bildirimi eksik veya hatalı yapan matbaa işletmecilerine |
9.400 |
|
-Bu bent uyarınca bir takvim yılı içinde kesilecek toplam özel usulsüzlük cezası |
1.800.000 |
|
9- 4358 sayılı Kanun uyarınca vergi kimlik numarası kullanma zorunluluğu getirilen kuruluşlardan yaptıkları işlemlere ilişkin bildirimleri, belirlenen standartlarda ve zamanda yerine getirmeyenlere |
12.000 |
|
10- 127 nci maddenin (d) bendi uyarınca Hazine ve Maliye Bakanlığının özel işaretli görevlisinin ikazına rağmen durmayan aracın sahibi adına |
21.000 |
|
11-Tasdik raporu ibraz şartı getirilen mükellef adına |
||
Alt sınır |
330.000 |
|
Üst sınır |
3.300.000 |
|
MADDE NO |
KONUSU |
2025 Yılında Uygulanacak Tutar (TL) |
MADDE 355 |
Damga Vergisinde |
|
- Her bir kâğıt için kesilecek özel usulsüzlük cezası |
57 |
|
MÜKERRER MADDE 355 |
Bilgi vermekten çekinenler ile 107/A, 152/A, 153/A, mükerrer 242,256, 257, mükerrer 257 nci madde ve Gelir Vergisi Kanununun 98/A maddesi hükmüne uymayanlar için ceza |
|
- 86, 148, 149, 150, mükerrer 242, 256 ve 257 nci maddelerde yer alan zorunluluklar ile mükerrer 257 nci maddesi ve Gelir Vergisi Kanununun 98/A maddesi uyarınca getirilen zorunluluklara uymayanlar |
||
1 - Birinci sınıf tüccarlar ile serbest meslek erbabı hakkında |
28.000 |
|
2- İkinci sınıf tüccarlar, defter tutan çiftçiler ile kazancı basit usulde tespit edilenler hakkında |
14.000 |
|
3- Yukarıdaki bentlerde yazılı bulunanlar dışında kalanlar hakkında |
7.000 |
|
107/A maddesi uyarınca getirilen zorunluluklara uymayanlar: |
||
1- Birinci sınıf tüccarlar ile serbest meslek erbabı hakkında |
9.900 |
|
2- İkinci sınıf tüccarlar, defter tutan çiftçiler ile kazancı basit usulde tespit edilenler hakkında |
4.800 |
|
3- Yukarıdaki bentlerde yazılı bulunanlar dışında kalanlar hakkında |
2.500 |
|
- Mükerrer 257 nci maddenin birinci fıkrasının (7) numaralı bendi uyarınca getirilen zorunluluklara uymayanlara her bir bildirim için (üst sınır) |
14.000.000 |
|
-Mükerrer 257 nci maddenin birinci fıkrasının (8) ve (10) numaralı bentleri uyarınca getirilen zorunluluklara uymayanlara (üst sınır) |
14.000.000 |
|
- Tahsilat ve ödemelerini banka, benzeri finans kurumlan veya posta idarelerince düzenlenen belgelerle tevsik etme zorunluluğuna uymayanlara bir takvim yılı içinde kesilecek toplam özel usulsüzlük cezası |
28.000.000 |
|
- Mal teslimi veya hizmet ifalarına ilişkin tahsilatların, banka ve benzeri finans kurumlan, ödeme kuruluşları veya Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi aracılığıyla başkalarının adı ve/veya hesabı kullanılarak yapılması durumunda, bir takvim yılı içinde kesilecek toplam özel usulsüzlük cezası |
28.000.000 |
|
- Kredi kartı, banka kartı, ön ödemeli kart, karekod, elektronik cüzdan ve benzeri ödeme araçları kullanılmak suretiyle gerçekleştirilen tahsilatların, kendi mükellefiyeti adına kayıtlı olmayan ödeme sistemleri veya cihazları aracılığıyla yapılması durumunda bir takvim yılı içinde kesilecek toplam özel usulsüzlük cezası |
28.000.000 |
|
- Maddenin onikinci fıkrası uyarınca bir takvim yılı içinde kesilecek özel usulsüzlük cezası |
28.000.000 |
|
MADDE 370 |
İzaha davet |
|
Kullanılan sahte veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge tutarı |
700.000 |
|
EK MADDE 1 |
Uzlaşma limitleri |
|
Tarhiyat sonrası uzlaşmaya konu edilebilecek usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarında sınır |
33.000 üzeri |
|
MADDE NO |
KONUSU |
2025 Yılında Uygulanacak Tutar (TL) |
376 ncı maddedeki indirim oranının %50 artırımlı uygulanacağı usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarında sınır |
33.000 ve altı |
|
EK MADDE 11 |
Tarhiyat öncesi uzlaşma limiti |
|
Tarhiyat öncesi uzlaşmaya konu edilebilecek usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarında sınır |
33.000 üzeri |
|
MÜKERRER MADDE 413 |
Katılma payı tutarı |
0,35 |
Vergi ziyaı, mükellefin veya sorumlunun vergilendirme ile ilgili ödevlerini zamanında yerine getirmemesi veya eksik yerine getirmesi nedeniyle, verginin zamanında tahakkuk ettirmemesi veya eksik tahakkuk ettirmesi ile oluşur. Şahsi, medeni haller veya aile durumu hakkında gerçeğe aykırı beyanlar ile diğer şekillerde verginin noksan tahakkuk ettirilmesine veya haksız yere geri verilmesine neden olunması da vergi ziyaı olarak kabul edilir.
Ancak bazı hallerde mükellefe veya vergi sorumluları;
gibi iradeleri dışındaki nedenlerle vergilendirmeye ilişkin ödevlerini yerine getirememektedirler. Bu durumlarda mükellefiyetler ilgili ödevlerin yerine getirilemesi nedeniyle vergi ziyaı suçu oluşmayacaktır.
Mükellef veya sorumlunun Vergi Usul Kanununun 341. maddesinde yazılı hallerde vergi ziyaına neden olması “vergi ziyaı suçu” olarak nitelendirilir. Bu suçu işleyenlere, vergi kaybına bağlı olarak vergi ziyaı kesilmesi yoluna başvurulacaktır.
Vergi ziyaı cezasının, vergi aslına, vergi aslı üzerinden hesaplanan gecikme faizinin yarısının eklenmesi suretiyle hesaplanmasına dair hüküm Anayasa Mahkemesi’nin 06.01.2005 tarih ve E.2001/3 ve 2005/4 sayılı kararı ile iptal edilmiş ve bu hüküm 08.04.2006 tarihinde yürürlüğe giren 5479 Sayılı Kanun ile yapılan değişiklik uyarınca da zıyaa uğratılan verginin bir katı olarak yeniden düzenlenmiştir.
Bununla birlikte kanunda “nitelikli” olarak değerlendirilen fiillerin işlenmesi halinde vergi kaybına neden olunması halinde, hapis cezasının yanında vergi ziyaı cezasının da üç kat olarak kesilmesi öngörülmüştür.
Vergi incelemesine başlanılmasından veya takdir komisyonuna sevk edilmesinden önce verilmek şartıyla, kanuni süresi geçtikten sonra kendiliğinden verilen vergi beyannameleri için kesilecek vergi ziyaı cezası %50 oranında uygulanacaktır.
(524 sayılı Kanunun 9 uncu maddesiyle 213 sayılı Kanunun 344 üncü maddesine dördüncü fıkra eklenmiş olup, anılan düzenlemeyle mükellefiyet tesis ettirmeksizin kayıt dışı faaliyette bulunan ve bu suretle vergi ziyaına sebebiyet veren mükelleflere kesilecek vergi ziyaı cezasının yüzde elli artırılarak uygulanacağı hükme bağlanmıştır.
Bu kapsamda, kayıt dışı faaliyetleri sonucu gelir elde eden ve bu faaliyetleri ile gelirlerini vergi dairesinin bilgisi dışında tutmak suretiyle vergi ziyaına sebebiyet veren mükellefler için vergi ziyaı cezaları 7524 sayılı Kanunun yayımı tarihi olan 2/8/2024 tarihinden itibaren yüzde elli artırımlı uygulanacaktır.
Öte yandan, sonraki dönemlerde vergi dairesinde kayıtlı olarak faaliyet gösteriliyor olsa bile, kayıt dışı faaliyette bulunulan dönemlere yönelik aynı vergi türü ve vergilendirme dönemine ilişkin sonraki bir tarihte yeni bir tarhiyat yapılması durumunda da aynı artırım hükmü tatbik edilecektir.
Yukarıda yer verilen açıklamalar, konuya ilişkin genel bilgiler içermektedir. Özdoğrular smmm ltd. şti./ www.ozdogrular.com.tr, işbu dokümanın içeriğinden kaynaklanan veya içeriğine ilişkin olarak ortaya çıkan sonuçlardan dolayı herhangi bir sorumluluk iddiasında bulunulamaz. Mevzuatın sık değiştirilen ve farklı anlayışlarla yorumlanabilen yapısı nedeniyle, herhangi bir konuda uygulama yapılmadan önce konunun uzmanlarından profesyonel yardım alınmasını tavsiye ederiz.
ö z d o ğ r u l a r, 18.08.1988 tarihinde kurularak, Mali Müşavirlik faaliyetine başlamıştır.
Sektöründe en iyi olma duygusu ile personeline "Kalite" bilincini yerleştirmeyi, Kalite Yönetim Sistemini sürekli iyileştirmeyi, müşterilerine en iyi hizmeti sunmayı, amaç edinerek, 2003 Yılında, alanında Türkiye' de ilk olarak ISO 9001: 2000 Belgesi almıştır.